Terug naar kantoor, hoe dan?

Publicatiedatum: 18/02/2022
Tags: Medezeggenschap - Duurzame inzetbaarheid - Overig
Auteur: Marjolein Stoker

Tot de eerste lockdown in 2020 werkten we allemaal wel eens een dagje thuis. Maar ineens volledig vanuit huis werken was voor een groot deel van werkend Nederland nieuw. Gezinnen die met elkaar een nieuw ritme moesten vinden. Thuis werd een kantoor, school en universiteit. Alles vanuit huis. Voor iedereen was het wennen. Langzaamaan ontstond er een nieuwe balans met nieuwe gewoonten.

Ook voor werkgevers was het aanpassen. Want hoe geef je eigenlijk leiding op afstand? Wat doen we met reiskostenvergoedingen nu mensen niet naar kantoor komen? En misschien wel het belangrijkste hoe houd je medewerkers vitaal en betrokken?

Nu de Omikron variant niet het horrorscenario brengt, dat werd verwacht, worden de maatregelen versoepeld en afgebouwd. Het thuiswerkadvies is aangepast naar in ieder geval de helft van de tijd thuis werken. We kunnen weer deels “gewoon” naar kantoor! Maar hoe gewoon is dat nog voor wie grotendeels twee jaar thuiswerkte en zijn draai daarin heeft gevonden?  

Nieuwe gewoonten

Iedereen heeft nieuwe gewoonten ontwikkeld tijdens het thuiswerken. De reistijd naar kantoor is vervangen door wat langer uitslapen of sporten. De lunch in de kantine is vervangen door een lunchwandeling of een Netflix serie. Business casual heeft een nieuwe betekenis gekregen door een blouse of overhemd met joggingbroek. Nieuwe gewoonten die passen bij het volledig thuiswerken. Als daar verandering in komt, dan kan het zijn dat sommige gewoonten niet meer passen. Je kan je voorstellen dat een vergadering binnenstappen in je badjas of de was nog even vouwen tijdens het werkoverleg misschien niet zo gepast is. Als gewoonten overhoop worden gegooid, zorgt dat voor stress, irritatie en ongemak. Gelukkig kunnen er ook weer nieuwe gewoonten ontstaan. Daarom is het voor zowel werkgever als werknemer verstandig om over het belang van de eigen gewoonten na te denken. Sommige gewoonten lijken misschien minder te passen, maar wat gebeurt er als je ernaar kijkt vanuit een vitaliteitsperspectief? Dat moment van rustig opstarten betekent misschien dat bepaalde meetings niet om 8.30 uur kunnen beginnen, maar zorgt wel voor een ontspannen, betrokken en vrolijke medewerker. Dat als werkgever erkennen en er ruimte voor bieden, is toch ook veel waard. Kortom, het vervallen van het thuiswerkadvies, vraagt om het vinden van een nieuwe balans. Die nieuwe balans levert vraagstukken op. Het is de kunst om deze vraagstukken te bekijken vanuit het perspectief van het nú en niet het perspectief van hoe we het vroeger deden.

Een uitdaging voor HR en OR

Die terugkeer naar kantoor vraagt behoorlijk wat. De gevonden thuisbalans met alle nieuwe gewoonten wordt overhoop gegooid en er moet weer een nieuwe balans met passende gewoonten worden gevonden. Wie zijn daar verantwoordelijk voor? In eerste instantie de medewerker zelf. Regie nemen over eigen inzetbaarheid is belangrijk. Ook de leidinggevende speelt een cruciale rol. Zijn oog voor het team als geheel en de individuele medewerker daarin is belangrijker dan ooit. De leidinggevende doet er dan ook verstandig aan om momenten van verbinding voor het team te faciliteren. En daarnaast om op regelmatige basis met al zijn medewerkers individuele gesprekken te voeren. Dit om inzicht te krijgen in de ontwikkelfase waarin zijn team zich nu bevindt en tevens de individuele behoeften en gewoonten al zijn medewerkers scherp te krijgen. De werkgever heeft ook een rol in die (gedeeltelijke) terugkeer naar kantoor. Voor de werkgever is het hogere doel, het faciliteren van de medewerker om duurzaam inzetbaar te blijven, essentieel. Het dicht bij elkaar brengen van medewerkersbelangen (en gewoonten) en werkgeversbelangen (en gewoonten) is enorm belangrijk. Hier ligt dan ook een mooie uitdaging waar OR en HR gezamenlijk een doorslaggevende rol in kunnen spelen. De kennis die de leidinggevende opdoet naar aanleiding van alle individuele gesprekken met zijn medewerkers is voor OR en HR een bron van informatie. Er zijn namelijk heel veel vragen. Hoe keren we terug naar kantoor? Volledig of deels? Op vaste dagen of zelf in te delen? Wat doen we thuis en wat doen we op kantoor? Welke gewoonten zijn belangrijk gebleken om duurzaam inzetbaar te blijven? Wat heb je dan nodig als medewerker?  Welke rol heeft de werkgever hierin? Hoe kan de medewerker geholpen worden om de eigen behoeften te definiëren en hierover ook het gesprek aan te gaan met zijn collega’s en leidinggevende? En zo zijn er vast nog heel veel meer vragen. Vragen waar geen eenduidig antwoord op te geven valt. Maar door als HR en OR samen op te trekken, zorg je voor meerdere perspectieven om naar deze vragen te kijken. Zo ontdek je samen meer! Zo kom je samen tot een antwoord op de vraag “terug naar kantoor, hoe dan?”.

De adviseurs van Basis & Beleid hebben zowel ervaring in het optimaliseren van de samenwerking van HR met de OR, als in het begeleiden van werksessies rondom complexe vraagstukken. We denken graag mee!

 

Interessant bericht? Deel dit bericht op Social Media of via e-mail.

Meer berichten